استاد آقایی:
«آنچه میخواهم بگویم، روشن کردن این نکته است که طرف دعوا را عوضی گرفتهاید! چه، بر این منوال که جنابعالی راندهاید، یک عده زرتشتی اصیلِ افتاده در محاق اقلیت که توش و توان چندانی هم ندارند و سالها در کنار مسلمانان با مسالمت زندگی کردهاند و آزاری هم نرساندهاند، باید جور معدودی باستانگرای برگشته از دین و متظاهر و افراطی را بکشند که با هدف نقد و توهین به دین اسلام، دین زرتشتی را دستاویز و ابزار دست خود کردهاند!
بله! از تمام شواهد و قراین چنین برمیآید که در سایت جنابعالی، عملاً تمایزی میان این دو گروه وجود ندارد: 1) زرتشتیان سنتی و مؤمن به دین آباء و اجدادیشان که اقلیتی رسمی بوده و اصولاً رفتاری محافظهکارانه و مسالمتجویانه داشتهاند و از آنان هیچ توهینی بر علیه معتقدات مسلمانان شنیده نمیشود و 2) باستانگرایی افراطی که با تظاهر به طرفداری از دین زرتشت، جرئت نقد و توهین به اسلام را یافتهاند.
این گونه و به واسطهی همین عدم تمایز است که وقتی عاقلی از جنابعالی سؤال میکند: «در کجای ایران شما دیدهاید که زرتشتیان به نقد اسلام و مسلمین بپردازند؟» پاسخی بسیار سهلانگارانه و تأسفآور میدهید و میفرمائید: «سایتهای فراوانی است که ظاهرشون زرتشتیه»(!)
و به همین سادگی، به جای نقد باستانگرایان افراطی و سؤاستفادهی آنان از دین زرتشتی، مستقیماً دین و کیان و حیثیت زرتشتیانی را آماج حملات خود قرار میدهید که هیچگاه طرف دعوا با جنابعالی و با هیچ مسلمان دیگری نبودهاند!»
استاد عزیز!
یک. هیچگاه دیگران را برضد زرتشتی های اصیل و بی آزار تحریک نکرده ام. هیچگاه نگفته ام که مثلا آنها را از شهر و دیارتان بیرون کنید. اعتقادات و تاریخ آنها را به بحث می گذارم. چه ایراد دارد؟
دو. طرف دعوای من فقط زرتشتی ها نیستند بلکه علاوه بر آنها کسانی مخاطبند که به خاطر امور سیاسی به آنها تمایل پیدا کرده اند و نیز باستانگراهای افراطی و محققان در دین زرتشتی و ایران باستان. مگر باید با کسانی بحث علمی کنیم که ما را آزار می دهند؟ یا اینکه اگر کسی با دیگری بحث کرد نشانه ی آزار دیدن از طرف مقابل است؟ کجای سایت گفته ام که مخاطبانم زرتشتیان اصیل اند؟ می گویم: در فلان کتاب زرتشتی چنین و چنان نوشته شده و این ایرادها را دارد، و کاری ندارم که مخاطب چه کسی است؛ خواه خواننده مسلمان باشد یا زرتشتی اصیل یا نوزرتشتی یا باستان ستا یا…
در فضای مجازی که این همه راجع به کفش و کلاه و امثال آنها می نویسند، چرا در مورد مباحث اعتقادی گفته نشود؟!
سه. از کجا می گویید: سایت های به ظاهر زرتشتی که اسلام را زیر سؤال می برند، در واقع زرتشتی اصیل نیستند؟ مگر همه ی زرتشتی ها را می شناسید؟ مگر مدیران مخفی همه ی این قبیل سایت ها را شناسایی کرده اید؟ 99درصد مسلمان ها زندگی خود را می کنند و در سایت ها کاری به بحثهای اعتقادی ندارند اما با لحاظ اینها نمی توانیم بگوییم که مسلمان ها اهل این حرفها نیستند.
زرتشتی اصیل، موبد مهران غیبی در بعضی سایت ها اسلام را مورد انتقاد قرار می داد حتی در همین سایت گفتگو با زرتشتیان، و من بخاطر شجاعتش و ورودش به بحث ها، در حیات و مماتش از او تجلیل کردم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ